30 de setembre 2007

El niño con el pijama de rayas, de John Boyne


Aquests dies m'he llegit per la recomanació que em va fer Mari Pau al bloc, un llibre que m'ha agradat molt. Es titula El niño con el pijama de rayas, de l'editorial Salamandra i escrit per l'irlandès John Boyne. A la contraportada del llibre, l'editor no explica de què va el llibre, solament dóna la pista de qui és el protagonista: Bruno, un nen de nou anys. Pensa que és millor començar el llibre sense saber de què tracta
Jo us ho avançaré una miqueta: és la visió de Bruno, fill d'un nazi, del camp de concentració d' Auschwitz i l'amistat que fa amb Shmuel, un nen jueu. El podeu recomanar als vostres alumnes d'ESO i Batxillerat. Podeu llegir una petita mostra:

"Bruno frunció el entrecejo. Pensó en la gente del pijama de rayas y se preguntó qué estaba pasando en Auchviz. A lo mejor algo no funcionaba bien, porque la gente tenía un aspecto muy poco saludable. No entendía nada, pero tampoco quería seguir mirando la mano de Shmuel."

25 de setembre 2007


Francesc Carbonell en aquest segon volum publicat per Eumo Editorial i la fundació Jaume Bofill, L'Omar i l'Aixa. Socialització dels fills i filles de families marroquines, ens introdueix en la societat i la cultura del Marroc. L'autor ens parla de l'estructura familiar marroquina, de la religió musulmana, del sistema educatiu al Marroc i de les llengües que s'hi parlen. És un llibre molt teòric però molt valuós si teniu a les vostres aules alumnes d'aquest país perquè podreu endinsar-vos en la seua manera de viure, el seu tarannà i podreu comprendre moltes coses, que potser per desinformació no acabem d'entendre.

24 de setembre 2007


Hoy empieza todo és una pel·lícula que tracta el tema de l'educació en una escola de Primària de França, on la majoria dels seus alumnes pertanyen a famílies desestructurades i de marginació social. El seu director, Daniel, un home apassionat per la seua feina es troba impotent davant l'Administració que no li permet extralimitar-se en les seues funcions com a mestre. Trobarà dificultats perquè alguns dels seus alumnes siguin acceptats al menjador escolar per falta de diners, que l'assistent social pugui visitar el seu centre amb assiduïtat per la manca de professionals en el territori, que el pediatre pugui fer revisions als seus alumnes, entre altres coses.

18 de setembre 2007

La interculturalitat és possible


Relats contats, la interculturalitat possible és un documental realitzat pels departaments de Geografia i Sociologia i Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida.

En aquest DVD exposen les seues experiències diferents persones que en el seu moment van ser emigrants i que a Catalunya han trobat el seu espai. Hi ha el testimoni de Saïd, un carnisser de Lleida, de Lena, una noia d'origen egipci i filla de jueus sefardites, d'un grup multicultural del barri de la Verneda, de Bouchra, una llicenciada d'origen magrebí que explica la dificultat que té per homologar els estudis i de Nàdia, una noia magrebí. Totes les experiències són interessants, tanmateix destacaria la de Nàdia, una estudiant d'ESO que vol anar a la universitat. Ella ens explica molts trets de la cultura àrab: la seua religió, els seus vestits, el vel... I a més, la Nàdia entrevista una noia, també magrebina i li raona per què va decidir posar-se el mocador quan va anar a la universitat.

17 de setembre 2007

12 de setembre 2007


GILCHRIST, C.; Calendari de festes del món, Intermon Oxfam, Barcelona, 2006
En aquest llibre trobareu explicades algunes de les festes més senyalades que se celebren arreu del món: Purim, una festa jueva; Holi, una festa hindú; Vesak, d'origen budista; Tanabata, festa japonesa; Halloween, una festa d'origen celta; el Nadal, festa cristina; Kwanzaa, caribenya; i l'any nou de Rússia.
Primer s'explica en què consisteix la festa i després a través d'un conte, una història, anem als orígens de la celebració. El llibre està il·lustrat per uns dibuixos preciosos fets per Helen Cann. Principalment, va dirigit a alumnes de Primària, però també per a Secundària.

10 de setembre 2007

L'escolarització de l'alumnat magrebí i equatorià

A banda de l'alumnat xinès, Quim Canals i el seu equip de l'Autònoma també van elaborar uns estudis sobre l'alumnat magrebí i l'alumnat equatorià.

Hi ha d'altres estudis del mateix equip que poden ser del vostre interès: l'adreça on podreu trobar la informació dins de l'espai LIC és la següent: http://antalya.uab.es/ice/portal/equips/Presentacio.htm

L'escolarització de l'alumnat xinès

A les comarques de la Ribera d'Ebre i la Terra Alta des de fa un temps han arribat alumnes xinesos, la cultura dels quals ens és molt desconeguda, encara. El primer entrebanc que ens trobem és la llengua, i el següent els aspectes escolars a què estan acostumants.
Hi ha un estudi fet per l'equip de Quim Canals (ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona) que explica l'escolarització de l'alumnat xinès: ens aporta dades tan interessants com d'aspectes socioculturals, acadèmics i aspectes que s'han de considerar a l'hora d'escolaritzar-los a Catalunya. Està penjat a l'ESPAI LIC, però el podeu consultar des d'aquí.

08 de setembre 2007

Recordant els companys del País valencià: Ànims, no defalliu.

Solstici

Reconduïm-la a poc a poc, la vida,
a poc a poc i amb molta confiança,
no pas pels vells topants ni per dreceres
grandiloqüents, sinó pel discretíssim
camí del fer i desfer de cada dia.
Reconduïm-la amb dubtes i projectes,
i amb turpituds, anhels i defallences,
humanament, entre brogit i angoixes,
pel gorg dels anys que ens correspon de viure.

En solitud, però no solitaris,
reconduïm la vida amb certesa
que cap esforç no cau en terra eixorca.
Dia vindrà que algú beurà a mans plenes
l'aigua de llum que brolli de les pedres
d'aquest temps nou que ara esculpim nosaltres.

L'àmbit de tots els àmbits (Miquel Martí i Pol)
CASAS, M.- DANÉS, A.; Tots els colors de la llengua, Edicions Àlber, Vic, 2004

És un llibre molt interessant que recull l'experiència de quinze persones de diferents països que actualment viuen a la comarca d'Osona, que es van acollir al programa del voluntariat lingüístic: "una experiència que aparella una persona catalanoparlant amb una d'immigrant per facilitar-li l'aprenentatge de la llengua. Per això és un llibre de compromisos. D'una banda, el dels immigrants per aprendre la llengua i, de l'altra, el dels catalanoparlants per donar-los un cop de mà."

Us transcric un fragment:
"...Creu que aprendre la llengua és una necessitat. "Si mires en qualsevol revista ofertes de treball a tot arreu et demanen que sàpigues català."
-Has notat un canvi cap a tu?
-Sí. A la gent li agrada que parli en català, però a vegades parlo en català i es dirigeixen a mi en castellà. D'acord que ho faig malament, però faig l'intent! I la gent, en canvi, em parlen en castellà!" (pàg. 50)

03 de setembre 2007